- LAPORAN TAHUNAN 2016 UNIT PERKHIDMATAN & SUMBER MANUSIA
- PENGENALAN
UNIT PERKHIDMATAN & SUMBER MANUSIA merancang dan melaksanakan perkhidmatan pentadbiran dan hal-hal sumber manusia supaya dasar dan matlamat perkhidmatan hospital dapat dicapai dan dilaksanakan dengan cekap dan berkesan.
Unit ini asalnya berlokasi di tingkat bawah bangunan pentadbiran hospital. Pada bulan September 2014, keseluruhan unit telah berpindah ke aras atas bangunan Jabatan Pesakit Luar baru Hospital Batu Gajah. Ini berdasarkan laporan JKR yang menyatakan bangunan asal telah tidak selamat diduduki.
.
- PERJAWATAN
Jawatan Perjawatan Pengisian Kekosongan
Penolong Pegawai Tadbir N27 1 1 0
Pembantu Tadbir (P&O) N22 2 2 0
Pembantu Tadbir (P&O) N17/N22 (KUP) 7 7 0
Pegawai Khidmat Pelanggan N17 6 6 0
Penyelia Asrama N17/N22 (KUP) 1 1 0
Pembantu Am Pejabat N11 2 2 0
_______ ______ ______
19 19 0
======= ====== ======
- KEHADIRAN KURSUS ANGGOTA
Kakitangan yang menghadiri kursus 7 hari ke atas 19
Kakitangan yang tidak mencapai kehadiran kursus 7 hari 0
- PENCAPAIAN
4.1 Beban tugas penyediaan dokumen
Dokumen Perkhidmatan |
Bilangan |
1. Dokumen Pengesahan Lantikan |
3 |
2. Dokumen Pengesahan Dalam Jawatan |
6 |
3. Dokumen Perletakan Dalam Jawatan Berpencen |
9 |
4. Dokumen Kenaikan Pangkat (Laluan Kerjaya) |
3 |
5. Dokumen Kenaikan Pangkat (KUP) |
10 |
6. Dokumen Persaraan Wajib |
7 |
6. Dokumen Persaraan Pilihan |
4 |
7. Penyata Perubahan Pergerakan Gaji Tahunan |
378 |
4.2 HRMIS
Jabatan Kesihatan Negeri Perak sedang ke arah pencapaian HRMIS 100%. Beberapa modul tambahan telah diperkenalkan pada tahun 2010. Pencapaian ke portal HRMIS mengalami gangguan pada hujung tahun 2012. Sehingga tahun 2016, kemajuan pencapaian adalah seperti berikut :
Bil. |
Modul |
Pencapaian |
1 |
Perkhidmatan |
100% |
2 |
Peribadi |
100% |
3 |
Perisytiharan Harta |
100% |
4 |
SKT |
100% |
4.3 Pencapaian KPI
4.4 Ringkasan Aduan
Jumlah Aduan Berasas Tak Berasas
17 8 9
Aduan diterima mengikut unit :
Bil |
Unit |
Jumlah |
Berasas |
1 |
Unit Kecemasan |
7 |
5 |
2 |
Jabatan Pesakit Luar |
2 |
0 |
3 |
Klinik Pakar |
2 |
0 |
4 |
Patologi |
1 |
1 |
5 |
Kewangan |
1 |
0 |
6 |
Wad 3 |
1 |
1 |
Pihak hospital telah membuat siasatan ke atas kesemua aduan yang diterima. Kesemua aduan telah didaftarkan ke dalam sistem aduan iaitu sistem (SisPAA) Kementerian Kesihatan Malaysia. Aduan-aduan tersebut dimanafaatkan untuk membaiki kelemahan serta mempertingkatkan lagi kualiti perkhidmatan. Aduan yang berpotensi ‘medicolegal’ dibuat siasatan bebas terlebih dahulu. Khidmat nasihat serta teguran juga diberi kepada kakitangan yang terlibat jika didapati tidak menjalankan tugas ke tahap professionalisma yang ditetapkan.
4.5 Pengendalian Mesyuarat
Unit Perkhidmatan & Sumber Manusia juga telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan beberapa mesyuarat di peringkat hospital. Pencapaian adalah seperti berikut:
Bil. |
Mesyuarat |
Bilangan kali diadakan |
1 |
Mesyuarat Pagi |
14 |
2 |
Mesyuarat Pengurusan |
12 |
3 |
Mesyuarat Aduan & Tatatertib |
4 |
4 |
Mesyuarat Ahli Lembaga Pelawat |
4 |
5 |
Mesyuarat Kuarters & Asrama |
4 |
6 |
Mesyuarat Latihan |
1 |
4.6 Ahli Lembaga Pelawat
Ahli Lembaga Pelawat telah bermesyuarat sebanyak 4 kali pada tahun 2016. Bilangan keahlian pada tahun 2016 adalah seramai 13 ahli sehingga 11 Ogos 2016 dan pada 12 Ogos 2016 bilangan lantikan baru bertambah seramai 5 ahli. Bilangan keseluruhan ahli pada tahun 2016 adalah 18 ahli sehingga 31.12.2016 Tempoh tamat keahlian adalah pada 31.12.2016.
Maklumat kehadiran mesyuarat Ahli Lembaga Pelawat adalah seperti berikut
Siri Mesyuarat |
Kehadiran |
1/2016 |
10/13 |
2/2016 |
7/13 |
3/2016 |
10/18 |
4/2016 |
9/18 |
Aktiviti-aktiviti Ahli Lembaga Pelawat
- Penyampaian Hamper Tahun Baru Cina
- Jamuan Hari Raya Aidilfitri
- Penyampaian Hamper Hari Raya Aidilfitri
- Penyampaian Hamper Hari Deepavali
- Program Kempen Kesihatan Masyarakat di Kampung Baru Bemban
- Kursus Basic Life Support
- Sumbangan ALPH kepada HBG
- Lawatan ALP HBG ke Hospital Tapah
4.7 Pencapaian 2016
- Pejabat Terbaik Peringkat Jabatan Kesihatan Negeri Perak
- LAPORAN TAHUNAN 2016 UNIT PERKHIDMATAN & SUMBER MANUSIA
- PENGENALAN
UNIT PERKHIDMATAN & SUMBER MANUSIA merancang dan melaksanakan perkhidmatan pentadbiran dan hal-hal sumber manusia supaya dasar dan matlamat perkhidmatan hospital dapat dicapai dan dilaksanakan dengan cekap dan berkesan.
Unit ini asalnya berlokasi di tingkat bawah bangunan pentadbiran hospital. Pada bulan September 2014, keseluruhan unit telah berpindah ke aras atas bangunan Jabatan Pesakit Luar baru Hospital Batu Gajah. Ini berdasarkan laporan JKR yang menyatakan bangunan asal telah tidak selamat diduduki.
.
- PERJAWATAN
Jawatan Perjawatan Pengisian Kekosongan
Penolong Pegawai Tadbir N27 1 1 0
Pembantu Tadbir (P&O) N22 2 2 0
Pembantu Tadbir (P&O) N17/N22 (KUP) 7 7 0
Pegawai Khidmat Pelanggan N17 6 6 0
Penyelia Asrama N17/N22 (KUP) 1 1 0
Pembantu Am Pejabat N11 2 2 0
_______ ______ ______
19 19 0
======= ====== ======
- KEHADIRAN KURSUS ANGGOTA
Kakitangan yang menghadiri kursus 7 hari ke atas 19
Kakitangan yang tidak mencapai kehadiran kursus 7 hari 0
- PENCAPAIAN
4.1 Beban tugas penyediaan dokumen
Dokumen Perkhidmatan |
Bilangan |
1. Dokumen Pengesahan Lantikan |
3 |
2. Dokumen Pengesahan Dalam Jawatan |
6 |
3. Dokumen Perletakan Dalam Jawatan Berpencen |
9 |
4. Dokumen Kenaikan Pangkat (Laluan Kerjaya) |
3 |
5. Dokumen Kenaikan Pangkat (KUP) |
10 |
6. Dokumen Persaraan Wajib |
7 |
6. Dokumen Persaraan Pilihan |
4 |
7. Penyata Perubahan Pergerakan Gaji Tahunan |
378 |
4.2 HRMIS
Jabatan Kesihatan Negeri Perak sedang ke arah pencapaian HRMIS 100%. Beberapa modul tambahan telah diperkenalkan pada tahun 2010. Pencapaian ke portal HRMIS mengalami gangguan pada hujung tahun 2012. Sehingga tahun 2016, kemajuan pencapaian adalah seperti berikut :
Bil. |
Modul |
Pencapaian |
1 |
Perkhidmatan |
100% |
2 |
Peribadi |
100% |
3 |
Perisytiharan Harta |
100% |
4 |
SKT |
100% |
4.3 Pencapaian KPI
4.4 Ringkasan Aduan
Jumlah Aduan Berasas Tak Berasas
17 8 9
Aduan diterima mengikut unit :
Bil |
Unit |
Jumlah |
Berasas |
1 |
Unit Kecemasan |
7 |
5 |
2 |
Jabatan Pesakit Luar |
2 |
0 |
3 |
Klinik Pakar |
2 |
0 |
4 |
Patologi |
1 |
1 |
5 |
Kewangan |
1 |
0 |
6 |
Wad 3 |
1 |
1 |
Pihak hospital telah membuat siasatan ke atas kesemua aduan yang diterima. Kesemua aduan telah didaftarkan ke dalam sistem aduan iaitu sistem (SisPAA) Kementerian Kesihatan Malaysia. Aduan-aduan tersebut dimanafaatkan untuk membaiki kelemahan serta mempertingkatkan lagi kualiti perkhidmatan. Aduan yang berpotensi ‘medicolegal’ dibuat siasatan bebas terlebih dahulu. Khidmat nasihat serta teguran juga diberi kepada kakitangan yang terlibat jika didapati tidak menjalankan tugas ke tahap professionalisma yang ditetapkan.
4.5 Pengendalian Mesyuarat
Unit Perkhidmatan & Sumber Manusia juga telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan beberapa mesyuarat di peringkat hospital. Pencapaian adalah seperti berikut:
Bil. |
Mesyuarat |
Bilangan kali diadakan |
1 |
Mesyuarat Pagi |
14 |
2 |
Mesyuarat Pengurusan |
12 |
3 |
Mesyuarat Aduan & Tatatertib |
4 |
4 |
Mesyuarat Ahli Lembaga Pelawat |
4 |
5 |
Mesyuarat Kuarters & Asrama |
4 |
6 |
Mesyuarat Latihan |
1 |
4.6 Ahli Lembaga Pelawat
Ahli Lembaga Pelawat telah bermesyuarat sebanyak 4 kali pada tahun 2016. Bilangan keahlian pada tahun 2016 adalah seramai 13 ahli sehingga 11 Ogos 2016 dan pada 12 Ogos 2016 bilangan lantikan baru bertambah seramai 5 ahli. Bilangan keseluruhan ahli pada tahun 2016 adalah 18 ahli sehingga 31.12.2016 Tempoh tamat keahlian adalah pada 31.12.2016.
Maklumat kehadiran mesyuarat Ahli Lembaga Pelawat adalah seperti berikut
Siri Mesyuarat |
Kehadiran |
1/2016 |
10/13 |
2/2016 |
7/13 |
3/2016 |
10/18 |
4/2016 |
9/18 |
Aktiviti-aktiviti Ahli Lembaga Pelawat
- Penyampaian Hamper Tahun Baru Cina
- Jamuan Hari Raya Aidilfitri
- Penyampaian Hamper Hari Raya Aidilfitri
- Penyampaian Hamper Hari Deepavali
- Program Kempen Kesihatan Masyarakat di Kampung Baru Bemban
- Kursus Basic Life Support
- Sumbangan ALPH kepada HBG
- Lawatan ALP HBG ke Hospital Tapah
4.7 Pencapaian 2016
- Pejabat Terbaik Peringkat Jabatan Kesihatan Negeri Perak
- Unit Terbaik (Pejabat Pentadbiran dan Kewangan) 2016
- Unit Terbaik (Pejabat Pentadbiran dan Kewangan) 2016