• Laman Utama
  • Perkhidmatan
  • Sokongan Bukan Klinikal
  • Pentadbiran & Kewangan

Unit Pentadbiran & Kewangan

  1. LAPORAN TAHUNAN 2016 UNIT PERKHIDMATAN & SUMBER MANUSIA

 

 

  1. PENGENALAN

 

UNIT PERKHIDMATAN & SUMBER MANUSIA merancang dan melaksanakan perkhidmatan pentadbiran dan hal-hal sumber manusia supaya dasar dan matlamat perkhidmatan hospital  dapat dicapai dan dilaksanakan dengan cekap dan berkesan.

Unit ini asalnya berlokasi di tingkat bawah bangunan pentadbiran hospital. Pada bulan September 2014, keseluruhan unit telah berpindah ke aras atas bangunan Jabatan Pesakit Luar baru Hospital Batu Gajah. Ini berdasarkan laporan JKR yang menyatakan bangunan asal telah tidak selamat diduduki.

.

 

  1. PERJAWATAN

 

Jawatan                                                 Perjawatan             Pengisian          Kekosongan

 

Penolong Pegawai Tadbir N27                               1                           1                         0            

Pembantu Tadbir (P&O) N22                                2                           2                        0            

Pembantu Tadbir (P&O) N17/N22 (KUP)              7                           7                         0

Pegawai Khidmat Pelanggan N17                          6                           6                         0

Penyelia Asrama N17/N22 (KUP)                          1                           1                         0

Pembantu Am Pejabat N11                                   2                           2                         0      

                                                                        _______                 ______               ______        

                                                                                   19                          19                        0

                                                                            =======               ======               ======

 

  1. KEHADIRAN KURSUS ANGGOTA

 

Kakitangan yang menghadiri kursus 7 hari ke atas                                   19

Kakitangan yang tidak mencapai kehadiran kursus 7 hari                          0

 

  1. PENCAPAIAN

 

4.1 Beban tugas penyediaan dokumen

 

Dokumen Perkhidmatan

Bilangan

1.  Dokumen Pengesahan Lantikan

3

2.  Dokumen Pengesahan Dalam Jawatan

6

3.  Dokumen Perletakan Dalam Jawatan Berpencen

9

4.  Dokumen Kenaikan Pangkat (Laluan Kerjaya)

3

5.  Dokumen Kenaikan Pangkat (KUP)

10

6.  Dokumen Persaraan Wajib

7

6.  Dokumen Persaraan Pilihan

4

7.  Penyata Perubahan Pergerakan Gaji Tahunan

378

 

 

 

 

4.2 HRMIS

 

Jabatan Kesihatan Negeri Perak sedang ke arah pencapaian HRMIS 100%.  Beberapa modul tambahan telah diperkenalkan pada tahun 2010.  Pencapaian ke portal HRMIS mengalami gangguan pada hujung tahun 2012. Sehingga tahun 2016, kemajuan pencapaian adalah seperti berikut :

 

Bil.

Modul

Pencapaian

1

Perkhidmatan

100%

2

Peribadi

100%

3

Perisytiharan Harta

100%

4

SKT

100%

 

 

 

4.3 Pencapaian KPI

 

 

 

 

 

4.4  Ringkasan Aduan

 

Jumlah Aduan             Berasas           Tak Berasas

 

                                                 17                        8                        9

 

Aduan diterima mengikut unit :

 

Bil

Unit

Jumlah

Berasas

1

Unit Kecemasan

7

5

2

Jabatan Pesakit Luar

2

0

3

Klinik Pakar

2

0

4

Patologi

1

1

5

Kewangan

1

0

6

Wad 3

1

1

 

Pihak hospital telah membuat siasatan ke atas kesemua aduan yang diterima. Kesemua aduan telah didaftarkan ke dalam sistem aduan iaitu sistem (SisPAA) Kementerian Kesihatan Malaysia.  Aduan-aduan tersebut dimanafaatkan untuk membaiki kelemahan serta mempertingkatkan lagi kualiti perkhidmatan.  Aduan yang berpotensi ‘medicolegal’ dibuat siasatan bebas terlebih dahulu. Khidmat nasihat serta teguran juga diberi kepada kakitangan yang terlibat jika didapati tidak menjalankan tugas ke tahap professionalisma yang ditetapkan.

 

4.5 Pengendalian Mesyuarat

 

Unit Perkhidmatan & Sumber Manusia juga telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan beberapa mesyuarat di peringkat hospital.  Pencapaian adalah seperti berikut:

Bil.

Mesyuarat

Bilangan kali diadakan

1

Mesyuarat Pagi

14

2

Mesyuarat Pengurusan

12

3

Mesyuarat Aduan & Tatatertib

4

4

Mesyuarat Ahli Lembaga Pelawat

4

5

Mesyuarat Kuarters & Asrama

4

6

Mesyuarat Latihan

1

 

4.6 Ahli Lembaga Pelawat

 

Ahli Lembaga Pelawat telah bermesyuarat sebanyak 4 kali pada tahun 2016.  Bilangan keahlian pada tahun 2016 adalah seramai 13 ahli sehingga 11 Ogos 2016 dan pada 12 Ogos 2016 bilangan lantikan baru bertambah seramai 5 ahli. Bilangan keseluruhan ahli pada tahun 2016 adalah 18 ahli sehingga 31.12.2016  Tempoh tamat keahlian adalah pada 31.12.2016.

 

Maklumat kehadiran mesyuarat Ahli Lembaga Pelawat adalah seperti berikut

 

Siri Mesyuarat

Kehadiran

1/2016

10/13

2/2016

7/13

3/2016

10/18

4/2016

9/18

 

 

Aktiviti-aktiviti Ahli Lembaga Pelawat

 

  1. Penyampaian Hamper Tahun Baru Cina
       
     
   
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Jamuan Hari Raya Aidilfitri
       
     
   

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Penyampaian Hamper Hari Raya Aidilfitri
       
       

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Penyampaian Hamper Hari Deepavali
       
       
 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Program Kempen Kesihatan Masyarakat di Kampung Baru Bemban
       
       
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Kursus Basic Life Support
       
       

 

 

 

 

 

 

 

  1. Sumbangan ALPH kepada HBG
       
   
     

 

 

 

 

 

 

 

  1. Lawatan ALP HBG ke Hospital Tapah
       
       

 

 

 

 

 

 

 

4.7 Pencapaian 2016

  1. Pejabat Terbaik Peringkat Jabatan Kesihatan Negeri Perak
       
       
 

 

 

 

  1. LAPORAN TAHUNAN 2016 UNIT PERKHIDMATAN & SUMBER MANUSIA

 

 

  1. PENGENALAN

 

UNIT PERKHIDMATAN & SUMBER MANUSIA merancang dan melaksanakan perkhidmatan pentadbiran dan hal-hal sumber manusia supaya dasar dan matlamat perkhidmatan hospital  dapat dicapai dan dilaksanakan dengan cekap dan berkesan.

Unit ini asalnya berlokasi di tingkat bawah bangunan pentadbiran hospital. Pada bulan September 2014, keseluruhan unit telah berpindah ke aras atas bangunan Jabatan Pesakit Luar baru Hospital Batu Gajah. Ini berdasarkan laporan JKR yang menyatakan bangunan asal telah tidak selamat diduduki.

.

 

  1. PERJAWATAN

 

Jawatan                                                 Perjawatan             Pengisian          Kekosongan

 

Penolong Pegawai Tadbir N27                               1                           1                         0            

Pembantu Tadbir (P&O) N22                                2                           2                        0            

Pembantu Tadbir (P&O) N17/N22 (KUP)              7                           7                         0

Pegawai Khidmat Pelanggan N17                          6                           6                         0

Penyelia Asrama N17/N22 (KUP)                          1                           1                         0

Pembantu Am Pejabat N11                                   2                           2                         0      

                                                                        _______                 ______               ______        

                                                                                   19                          19                        0

                                                                            =======               ======               ======

 

  1. KEHADIRAN KURSUS ANGGOTA

 

Kakitangan yang menghadiri kursus 7 hari ke atas                                   19

Kakitangan yang tidak mencapai kehadiran kursus 7 hari                          0

 

  1. PENCAPAIAN

 

4.1 Beban tugas penyediaan dokumen

 

Dokumen Perkhidmatan

Bilangan

1.  Dokumen Pengesahan Lantikan

3

2.  Dokumen Pengesahan Dalam Jawatan

6

3.  Dokumen Perletakan Dalam Jawatan Berpencen

9

4.  Dokumen Kenaikan Pangkat (Laluan Kerjaya)

3

5.  Dokumen Kenaikan Pangkat (KUP)

10

6.  Dokumen Persaraan Wajib

7

6.  Dokumen Persaraan Pilihan

4

7.  Penyata Perubahan Pergerakan Gaji Tahunan

378

 

 

 

 

4.2 HRMIS

 

Jabatan Kesihatan Negeri Perak sedang ke arah pencapaian HRMIS 100%.  Beberapa modul tambahan telah diperkenalkan pada tahun 2010.  Pencapaian ke portal HRMIS mengalami gangguan pada hujung tahun 2012. Sehingga tahun 2016, kemajuan pencapaian adalah seperti berikut :

 

Bil.

Modul

Pencapaian

1

Perkhidmatan

100%

2

Peribadi

100%

3

Perisytiharan Harta

100%

4

SKT

100%

 

 

 

4.3 Pencapaian KPI

 

 

 

 

 

4.4  Ringkasan Aduan

 

Jumlah Aduan             Berasas           Tak Berasas

 

                                                 17                        8                        9

 

Aduan diterima mengikut unit :

 

Bil

Unit

Jumlah

Berasas

1

Unit Kecemasan

7

5

2

Jabatan Pesakit Luar

2

0

3

Klinik Pakar

2

0

4

Patologi

1

1

5

Kewangan

1

0

6

Wad 3

1

1

 

Pihak hospital telah membuat siasatan ke atas kesemua aduan yang diterima. Kesemua aduan telah didaftarkan ke dalam sistem aduan iaitu sistem (SisPAA) Kementerian Kesihatan Malaysia.  Aduan-aduan tersebut dimanafaatkan untuk membaiki kelemahan serta mempertingkatkan lagi kualiti perkhidmatan.  Aduan yang berpotensi ‘medicolegal’ dibuat siasatan bebas terlebih dahulu. Khidmat nasihat serta teguran juga diberi kepada kakitangan yang terlibat jika didapati tidak menjalankan tugas ke tahap professionalisma yang ditetapkan.

 

4.5 Pengendalian Mesyuarat

 

Unit Perkhidmatan & Sumber Manusia juga telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan beberapa mesyuarat di peringkat hospital.  Pencapaian adalah seperti berikut:

Bil.

Mesyuarat

Bilangan kali diadakan

1

Mesyuarat Pagi

14

2

Mesyuarat Pengurusan

12

3

Mesyuarat Aduan & Tatatertib

4

4

Mesyuarat Ahli Lembaga Pelawat

4

5

Mesyuarat Kuarters & Asrama

4

6

Mesyuarat Latihan

1

 

4.6 Ahli Lembaga Pelawat

 

Ahli Lembaga Pelawat telah bermesyuarat sebanyak 4 kali pada tahun 2016.  Bilangan keahlian pada tahun 2016 adalah seramai 13 ahli sehingga 11 Ogos 2016 dan pada 12 Ogos 2016 bilangan lantikan baru bertambah seramai 5 ahli. Bilangan keseluruhan ahli pada tahun 2016 adalah 18 ahli sehingga 31.12.2016  Tempoh tamat keahlian adalah pada 31.12.2016.

 

Maklumat kehadiran mesyuarat Ahli Lembaga Pelawat adalah seperti berikut

 

Siri Mesyuarat

Kehadiran

1/2016

10/13

2/2016

7/13

3/2016

10/18

4/2016

9/18

 

 

Aktiviti-aktiviti Ahli Lembaga Pelawat

 

  1. Penyampaian Hamper Tahun Baru Cina
       
     
   
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Jamuan Hari Raya Aidilfitri
       
     
   

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Penyampaian Hamper Hari Raya Aidilfitri
       
       

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Penyampaian Hamper Hari Deepavali
       
       
 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Program Kempen Kesihatan Masyarakat di Kampung Baru Bemban
       
       
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Kursus Basic Life Support
       
       

 

 

 

 

 

 

 

  1. Sumbangan ALPH kepada HBG
       
   
     

 

 

 

 

 

 

 

  1. Lawatan ALP HBG ke Hospital Tapah
       
       

 

 

 

 

 

 

 

4.7 Pencapaian 2016

  1. Pejabat Terbaik Peringkat Jabatan Kesihatan Negeri Perak
       
       
 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Unit Terbaik (Pejabat Pentadbiran dan Kewangan) 2016

 

 

 

 

  1. Unit Terbaik (Pejabat Pentadbiran dan Kewangan) 2016