• Laman Utama
  • Perkhidmatan
  • Sokongan Klinikal
  • Unit Dietetik dan Sajian

Unit Dietetik & Sajian

  1. LAPORAN TAHUNAN 2016 UNIT DIETETIK DAN SAJIAN
  2. PENGENALAN

PERKHIDMATAN DIETETIK membantu rawatan perubatan melalui perkhidmatan dietetik klinikal dan promosi kesihatan pemakanan. Setiap Pesakit Dalam yang kritikal atau tidak kritikal, yang memerlukan perkhidmatan dietetik akan dilihat oleh Pegawai Dietetik dalam hari yang sama atau dalam masa 24 jam dari masa penerimaan borang rujukan dari wad. Setiap Pesakit Luar yang memerlukan perkhidmatan kaunseling dietetik akan diberi tarikh dan masa temujanji yang tertentu mengikut hari Klinik Dietetik Pesakit Luar.

 

PERKHIDMATAN SAJIAN pula merancang penyediaan makanan dengan mematuhi keperluan nutrient, tatacara proses catering, prinsip kebersihan dan keselamatan makanan, bersesuaian dengan teknologi semasa serta berkualiti. Setiap pelanggan akan dibekalkan makan yang berkhasiat.

Sarapan pagi               : 7:30 - 8:00 pagi

Makan tengah hari      : 11:30 - 12:00 tengah hari

Minum petang             : 2:30 - 3:00 petang

Makan malam             : 5:30 - 6:00 petang

 

  1. PERJAWATAN

 

Jawatan

Isi

Pegawai Dietetik U41

1

1

Penolong Pegawai Penyediaan Makanan C27

2

2

Pembantu Penyediaan Makanan N17

5

5

Pembantu Penyediaan Makanan N1

5

5

 

Jawatan Pegawai Dietetik kosong dari Oktober 2015 hingga November 2016. Pegawai Dietetik dari Hospital Teluk Intan datang 2 kali sebulan untuk membuat pemantauan dan memberi perkhidmatan dietetik. Pegawai Dietetik yang baru melapor diri di Hospital Batu Gajah pada November 2016.

  1. PENCAPAIAN

 

  • Perkhidmatan Sajian Makanan

 

 

  • Perkhidmatan Dietetik

 

 

 

  1. KEHADIRAN KURSUS ANGGOTA

 

Kesemua 13 anggota telah menghadiri kursus dan latihan lebih dari 7 hari.

 

  1. AKTIVITI KUALITI
  • NIA Dietetics
  • NIA Dietetics

Indicator: Timely response within 24 hours by dietitian to in-patient referrals for urgent cases and non-urgent cases

Standard: ≥85%

Pencapaian sebenar: 100%

  • NIA Sajian:

Indicator: Occurrence of physical contamination of food served to patients

Standard: Sentinel Events

Pencapaian sebenar: 0

  • KPI Sajian: Percentage of in-patient satisfied with food served in hospital.

Standard: ≥85% of in-patient satisfied with food served in hospital

Pencapaian sebenar: 100 %

Tiada SIQ

 

  • Sijil GMP

Unit Dietetik dan Sajian telah berjaya memperoleh Sijil GMP untuk 3 tahun (2015-2018)

Audit Surveillance telah dijalankan 20 December 2016

 

  • Pensijilan Akreditasi

Audit telah dijalankan pada April 2016 dan Berjaya memperolehi sijil akreditasi untuk 4 tahun 2016-2020

 

 

  1. AKTIVITI LAIN
  2. Penyediaan Bubur Lambok. Ini adalah aktiviti tahunan pada bulan Ramadan bersama Kelab PAKAR

 

  1. Anggota Unit Sajian telah turut sama dengan unit dalam aktiviti Gotong Royong Perdana KKM